Sprowadzanie aut z zagranicy cieszy się sporą popularnością w Polsce. Zwykle są to auta importowane z Niemiec, Szwajcarii, Danii, Holandii czy Belgii, ale też innych, nawet bardzo odległych zakątków świata. O ile służą swoją funkcjonalnością i są bezpieczne na tyle, aby uczestniczyły w ruchu drogowym – nie trzeba obawiać się problemów. Gorzej jednak, gdy auto nie nadaje się do eksploatacji. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy można zezłomować auto z zagranicy? Jakie formalności trzeba dopełnić? Sprawdź wskazówki!
O czym warto wiedzieć przy złomowaniu auta z zagranicy?
Kiedy przyjdzie czas na zakończenie przygody z Twoim autem sprowadzonym z zagranicy, najlepiej zdecydować się na jego sprzedaż – na przykład na skup samochodów albo poprzez ogłoszenia w sieci. Co jednak, gdy pojazd musi zostać wycofany z ruchu z uwagi na stan techniczny? W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest zezłomowanie go.
Niemniej właściciel auta musi zdawać sobie sprawę z tego, że nie każdy skup świadczy takie usługi. Niektóre stacje demontażu nie przyjmują pojazdów, które są zarejestrowane za granicą ani takich, które były sprowadzone zza granicy, są zarejestrowane w Polsce, ale ich masa całkowita jest mniejsza niż 90% wagi całkowitej wpisanej w dowód rejestracyjny. W takiej sytuacji najlepiej jest poświęcić nieco czasu i znaleźć legalnie działający szrot, który zajmuje się tego typu działaniami.
Uwaga!
Za samodzielny demontaż auta właściciel może otrzymać dotkliwą karę finansową od wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska, która wynosi od 10 do nawet 300 tysięcy złotych grzywny, a także karę w wysokości do 3200 złotych od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. W sytuacji, gdy właściciel zgłosi fałszywą kradzież auta lub fikcyjnie je sprzeda, może zostać skazany na nawet 5 lat pozbawienia wolności.
Jakie formalności są niezbędne?
Auta sprowadzone z zagranicy przez maksymalnie 30 dni mogą poruszać się na tablicach zagranicznych (o ile nie zostały wcześniej wyrejestrowane), a następnie należy zarejestrować je na terytorium Polski, by uzyskać nowe tablice rejestracyjne. Co jednak w sytuacji, gdy pojazd będąc jeszcze na obcych blachach wymaga kasacji (np. po wypadku)? Wówczas należy znaleźć legalną stację demontażu, która zajmuje się kasacją aut zagranicznych i podejmie się takiej procedury. Po jej realizacji, właściciel otrzyma druk potwierdzający kasację, który następnie powinien zostać przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego i dostarczony odpowiednim organom w kraju, w którym pojazd był zarejestrowany.
Aby auto mogło zostać poddane kasacji (zarówno na polskich, jak i zagranicznych blachach), konieczne jest przedstawienie następujących dokumentów:
- dokument tożsamości ze zdjęciem (do wglądu);
- dowód rejestracyjny pojazdu bądź inny dowód potwierdzający własność pojazdu (m.in. umowa kupna sprzedaży, pozwolenie czasowe);
- karta pojazdu (gdy w dowodzie widnieje współwłasność bez danych osobowych);
- zaświadczenie z danymi pojazdu z Wydziału Komunikacji, jeśli nie ma dowodu rejestracyjnego (np. zgubienie, kradzież).
Gdzie złomować auto pochodzące z zagranicy?
Jeśli samochód był sprowadzony zza granicy, a następnie zarejestrowany w Polsce, to właściciel nie powinien napotkać większych problemów, gdy nadejdzie konieczność jego kasacji.
Gdy pojazd ma wszystkie niezbędne dokumenty, a jego masa rzeczywista wynosi co najmniej 90% masy całkowitej wpisanej w dowód rejestracyjny, to może on być zezłomowany na każdej legalnej stacji demontażu. Także w Złomex kasacja pojazdów tego typu jest możliwa – dostarcz nam swoje auto lub skontaktuj się, abyśmy my je odebrali, a szybko i sprawnie pozbędziesz się wraku.
Kiedy jednak sytuacja jest bardziej skomplikowana i brakuje dokumentów lub auto wciąż jest zarejestrowane za granicą – należy skontaktować się z pobliskimi stacjami demontażu i znaleźć firmę, która podejmuje się tego typu działań. Wówczas otrzymasz informację, co należy zrobić i jakie warunki spełnić, aby auto mogło zostać zezłomowane.