Nie aluminiowe puszki, plastikowe butelki czy gazety są produktem konsumenckim przetwarzanym w największym stopniu. Sektor ten zdominowały samochody – zgodnie z danymi nawet od 84 do 86 procent wagi ich komponentów jest poddawane gospodarce odpadami. A ponad 95 proc. pojazdów pod koniec swojego żywota przechodzi ten właśnie proces. Dlaczego prawie wszystkie elementy z samochodu są poddane recyklingowi? Przedstawiamy odpowiedź.
Jak przebiega recykling pojazdów?
Zanim odpowiemy na pytanie: dlaczego prawie wszystkie elementy z samochodu są poddane recyklingowi, warto wiedzieć, jak odbywa się recykling pojazdów. Proces recyklingu rozpoczyna się na Stacji Demontażu Pojazdów, która posiada zezwolenie na kasację pojazdów wydane z upoważnienia Marszałka Województwa. Po weryfikacji dokumentów i przyjęciu auta na demontaż, pojazd trafia na pierwsze stanowisko, gdzie odbywa się szereg operacji mających znaczenie dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Pracownicy sprawdzają stan techniczny oraz wizualny auta i określają, które podzespoły mogą zostać ponownie wykorzystane. Następnie demontowane są materiały niebezpieczne (m.in. akumulator, poduszki powietrzne) i substancje niebezpieczne (np. płyn hamulcowy, olej silnikowy, olej przekładniowy, płyn do spryskiwaczy, płyn chłodniczy, paliwo, czynnik klimatyzacji, filtry). Są one później właściwie utylizowane przez specjalistyczne firmy.
Czas na posegregowanie aut na te, z których można jeszcze wykorzystać sporo części używanych na rynku wtórnym oraz na te które będą poddane wnikliwemu recyklingowi na tzw. surowce wtórne (m.in. szkło, plastik, miedź, aluminium itd.). Wszystkie te surowce po ponownym przetworzeniu zyskują drugie życie
Dlaczego prawie wszystkie elementy z samochodu są poddane recyklingowi?
Czas na odpowiedź na pytanie, które nurtuje wiele osób. A nie jest ona trudna, bowiem znajdziemy ją w obowiązującej aktualnie dyrektywie z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jej zapisy zakładają (2000/53/WE), że od 1 stycznia 2015 r. poziom odzysku materiałów ze złomowanych samochodów powinien wynosić co najmniej 95%, z kolei stopień recyklingu powinien obejmować aż 85% z nich.
Elementy samochodu niepodlegające recyklingowi
Zdecydowana większość elementów pojazdu podlega recyklingowi. Są jednak też takie, które się do tego nie nadają. Lista używanych części zakazanych do powtórnego wykorzystania znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r. Znajdują się na niej:
- poduszki powietrzne,
- klocki i szczęki hamulcowe,
- przewody paliwowe,
- płyny eksploatacyjne,
- filtry jednorazowe,
- katalizatory,
- urządzenia przeciwwłamaniowe,
- instalacje gazowe,
- systemy pasów bezpieczeństwa,
- immobilisery,
- pióra wycieraczek szyb,
- zawory recyrkulacji spalin,
- układ blokady kierownicy,
- przewody układu hamulcowego,
- tłumiki układu wydechowego,
- przeguby układu kierowniczego.
Gdzie szukać informacji o oddaniu samochodu do kasacji?
Przemysł motoryzacyjny w dużej mierze opiera się na recyklingu części i surowców. Odzyskiwanie materiałów na szeroką skalę rozpoczęło się wiele lat temu, ale dziś za sprawą przepisów prawnych Stacje Demontażu Pojazdów są zobligowane do skrupulatnego przestrzegania opracowanych reguł i wytycznych. Zawsze więc należy oddawać samochód do kasacji tam, gdzie jest to legalne i dozwolone – czyli na Stacjach, które posiadają zezwolenie Marszałka Województwa. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat recyklingu pojazdów, najlepiej skontaktować się ze Stacją w Twojej okolicy i porozmawiać z ekspertami. Zajrzyj również na stronę Zlomex.pl, gdzie udostępniamy wiele praktycznych informacji o kasacji pojazdów.